Google, Facebook, Apple en Nike zijn een paar voorbeelden van grote bedrijven die mindfulness programma’s aanbieden aan hun medewerkers. In Engeland volgen leden van het Britse parlement mindfulness en is er een landelijk programma om mindfulness te integreren in het onderwijs en de maatschappij.
Door in je organisatie ruimte te creëren voor meditatie en mindfulness geef je direct een impuls aan de vitaliteit en creativiteit van je medewerkers. Door vervolgens ook een klimaat te creëren waarin aandacht en reflectie steeds meer onderdeel zijn van het dagelijkswerk groeit de lerende houding en intrinsieke ontwikkelkracht in de organisatie. Hierdoor ontstaan initiatieven en innovaties die de vitaliteit van de organisatie ten goede komen.
Een vitale organisatie heeft een sterk product / dienstverlening en voegt waarde toe op verschillende gebieden: een gezonde bedrijfsvoering en financiën, medewerkers die groeien en ontwikkelen, klanten en een samenleving die positief vooruit gaan. Vanuit een intrinsieke houding en drive, is er niet alleen oog voor het eigen belang maar ook voor het eco-systeem. In een vitale organisatie werken toegewijde medewerkers die hun talent benutten om bij te dragen. Hoe meer dit lukt in alle delen en lagen van de organisatie hoe vitaler de organisatie. De vitaliteit van een organisatie is een continue proces. Afhankelijk van de fase waarin een organisatie zich bevindt, kan gekeken worden wat nodig is om vitaal te blijven of weer te worden.
Ruimte voor meditatie en mindfulness in je organisatie geeft voeding aan het eco-systeem en dit zorgt voor een duurzame verandering van je organisatie.
Hoe vitaal is jouw organisatie? Hoe zorg je dat jouw organisatie vitaal blijft of weer wordt? Wat kan je vandaag anders doen om te werken aan de vitaliteit? Graag denken we met je mee over jouw vraag. Neem vrijblijvend contact met ons op.